نویسنده: لطف على لطیفى پاکده (1)



 

چکیده

استعمار فرانو با تکیه بر جنگ رسانه‏اى و عملیات روانى، سعى دارد تا بخشى از مغزها را در کشورهاى هدف، چنان تحت سلطه قرار دهد که نادانسته در خدمت استعمارگران درآیند و به تصور خدمت، خیانت کنند. در این نوع استعمار، سعى مى‏شود چهره‏ى مطلوبى از استعمارگران ساخته شود و در برابر، چهره‏اى خشن و بى‏منطق از مخالفان استعمار ارائه گردد. همچنین تلاش مى‏شود تا با ترویج پنهان انواع مواد مخدر و ابزارى که جوانان را به سمت ابتذال سوق مى‏دهد، توان اندیشه‏ى مستقل و مقاومت را از جوانان کشورهاى هدف سلب کنند.
براى مقابله با استعمار فرانو، باید از اراده و ایمان سود برد و با هوشیارى و مراقبت، به دشمن اجازه‏ى رخنه در هیچ زمینه‏اى، به ویژه در ابعاد سیاسى و اقتصادى، نداد. از اتحاد ملى و انسجام اسلامى به دقت پاس‏دارى شود و با تولید علم و اندیشه، و ایجاد روابط عمومى قدرتمند براى افزایش آگاه سازى توده‏ها، توطئه‏هاى دشمنان را ناکام گذاشت.
کلید واژه‏ها: عملیات روانى، استعمار فرانو، انقلاب اسلامى، ناتوى فرهنگى و روابط عمومى.

مقدمه

زمانى بود که استعمار با نیروى نظامى پیش مى‏آمد. این نظامیان که به پیشرفته‏ترین سلاح‏هاى روز مجهز بودند، با کشتار انسان‏هاى بسیار، زمینه‏ى غارت منابع کشورهاى مستضعف را براى استعمارگران فراهم مى‏ساختند. اما ملت‏ها بیدار شدند و به مقابله با استعمارگران پرداختند. استعمارگران کشته‏هاى بسیار دادند و چند برابر آن کشتند تا استقلال مستعمرات را بپذیرند. اما با نفوذ در نهضت‏هاى آزادى بخش و یا با خرید تعدادى از سران این کشورها، همچنان به غارتگرى‏هاى خود استمرار بخشیدند. اما باز هم ملت‏ها بیدار شدند و عوامل استعمار را بیرون انداختند. انقلاب اسلامى ایران سرآغاز بیدارى ملت‏ها بود. بنى‏صدر، جاسوس استعمارگران، که توانسته بود خود را تا مقام ریاست جمهورى و فرماندهى کل قوا برساند، با هوشیارى امام خمینى قدس سره و ملت بزرگوار ایران، از قدرت برکنار شد. او چادر بر سر کرد و همراه رجوى، رئیس منافقان، با هواپیمایى که هدایت آن را خلبان شاه معدوم بر عهده داشت، از ایران گریخت. به تدریج، برخى از جاسوسان دیگر دشمن، که در سطوح پایین‏تر نظام نفوذ کرده بودند، رسوا شدند؛ بعضى اعدام شدند و عده‏اى فرار کردند.
با دست‏یابى گورباچف به صدر هیئت رئیسه‏ى اتحاد جماهیر شوروى )سابق( و اعطاى آزادى‏هاى سیاسى و اقتصادى به مردم ستم دیده‏ى این کشور، مجال استعمار فرانو براى امریکا پدید آمد. امریکا با تظاهر به دوستى با گورباچف، همزمان نبرد رسانه‏اى را براى تسلط بر افکار مردم این کشور آغاز کرد و با صرف هزینه‏هاى فراوان، چنان کرد که شوروى دچار فروپاشى شد و امریکا بدون رقیب جدى ماند.
اندکى بعد، امریکا با راه‏اندازى نبرد رسانه‏اى در برخى کشورهاى اروپاى شرقى و جمهورى‏هاى تازه استقلال یافته‏ى شوروى، توانست افراد مورد نظر خود را به طور دموکراتیک و البته با فریب افکار عمومى به قدرت رساند. رسانه‏هاى غربى براى نامگذارى این شیوه‏ى نوین، از اسامى گوناگونى مانند انقلاب مخملى، انقلاب گل رز، انقلاب رنگى و امثال آن استفاده کردند. این موفقیت‏ها به دهان دشمن مزه کرد و بر آن شد تا همین روش را در حجمى گسترده‏تر علیه نظام مقدس جمهورى اسلامى ایران نیز استفاده کند. چنین بود که با افزایش آزادى‏هاى سیاسى براى عناصر مخالف نظام در جریان حاکمیت دوم خرداد، شاهد شدت یافتن شبیخون فرهنگى دشمن براى تغییر ارزش‏هاى انقلاب اسلامى بودیم. رواج اینترنت، لوح‏هاى فشرده و ماهواره، ابزارهاى نوینى را براى دشمن فراهم کرد تا بتواند بر اذهان مردم ما، به ویژه نسل نو، اثرات مطلوب خود را بگذارد. تاکنون دشمن تلاش بسیارى کرده است تا اذهان مردم ما را سمت خود جلب کند و البته به راحتى از پاى نخواهد نشست. این نوشتار بر آن است تا این روند را تبیین کند؛ آنچه را »استعمار فرانو« مى‏خوانند، تا شگردهاى دشمن در این زمینه مشخص شوند.
روى کار آمدن استعمار فرانو به معناى آن نیست که استعمار کهن و یا استعمار نو از صفحه روزگار محو شده‏اند. ماجراى اشغال نظامى عراق توسط امریکا نشان مى‏دهد برخى فسیل‏هاى سیاسى در رأس برخى کشورهاى به ظاهر نوین، هنوز از روش‏هاى استعمار کهن قطع امید نکرده‏اند، چه رسد به استعمار نو!
گفتنى است هر چند استعمار در کلیت خود و با تمام انواعش به دوران مدرنیته تعلق دارد، ولى باز هم مى‏توان رگه‏هایى از آن را در تاریخ ماقبل نوین هم تشخیص داد، حتى از نوع فرانوى آن!

مفهوم استعمار فرانو

»استعمار فرانو« به چه معناست؟ مراد مسئولان نظام جمهورى اسلامى و یا کارشناسان و اهل فن از این واژه چیست؟ چه فرق‏هایى با استعمار کهنه و نو دارد؟ در این باره، رهبر معظم انقلاب اسلامى، که دیدگاه‏هایى صائب و عمیق درباره‏ى نحوه‏ى عملکرد استعمارگران دارند، و عملکرد دشمنان اسلام را سال‏هاى مدیدى است که زیر نظر دارند، معتقدند:
[استعمارگران] راه دیگرى را براى تسلط بر کشورها در پیش گرفته‏اند و آن، نفوذ در ملت‏هاست؛ که این همان چیزى است که من چندى پیش گفتم: »استعمار فرانو«... [این که] ایادى خودشان را به کشورها بفرستند و با پول و تبلیغات و اغواگرى‏هاى گوناگون و رنگین نشان دادن و موجه نشان دادن چهره‏ى مستکبران ظالم عالم، بخشى از ملت‏ها را اغوا و تحریک کنند (2)
این تعریف از »استعمار فرانو« با آنچه امروزه به نام »انقلاب مخملى« و یا »براندازى نرم« معروف شده است، تا حد زیادى سنخیت دارد. نمونه‏ى شگفت چنین حرکتى در شوروى سابق )1370 شمسى( رخ داد و این کشور بزرگ را دچار فروپاشى ساخت. امریکا براى انجام چنین حرکت مهمى چه کرد؟ مقام معظم رهبرى مى‏فرماید:
این طرح موفق امریکا در شوروى بود، یعنى یک ابرقدرت را با یک طرح کاملا هوشمندانه، با صرف مقدارى پول، با خریدن برخى اشخاص و با به کار گرفتن رسانه‏هاى تبلیغى، توانستند طى یک طراحى سه، چهار ساله و یک نتیجه گیرى شش، هفت ماهه به کلى منهدم کنند و از بین ببرند! (3)
نمونه‏اى تازه‏تر آن، انقلاب‏هاى رنگینى است که توسط امریکا و غالبا با پشتیبانى »بنیاد جامعه‏ى باز جرج سوروس«، ثروتمند مشهور و صهیونیست امریکایى، انجام شده است. (4) او در کشورهایى که به طور کامل در خط آمریکا نبودند، روى نامزد
خاصى سرمایه گذارى مى‏کرد و با پول‏هاى نامشروع خود، که به احتمال قوى از منبع »سیا« تأمین مى‏شد، از او حمایت تبلیغى قوى مى‏کرد تا در انتخابات ریاست جمهورى برنده شود. سوروس عده‏اى از متخصصان تبلیغات انتخاباتى غرب را استخدام مى‏کرد تا به نامزد مورد نظر او کمک کنند. رقبایى که ممکن بود با حرف یا پول کنار روند، کنار گذاشته مى‏شدند. در صورت لزوم و براى تحمیق مردم آن کشور، از نامزد مطلوب غرب مى‏خواستند ضد امریکا هم حرف بزند و با تمام وجود کارى کند تا رأى بیاورد. از سوى دیگر، عده‏اى از جوانان محلى را سازمان‏دهى مى‏کردند و توسط اروپایى‏ها برایشان آموزش و حقوق هم قرار مى‏دادند تا بر صحت انتخابات نظارت کنند. به این صورت، نامزد مورد نظر با سرمایه‏هاى کلان غرب و با تبلیغات فراوان، برگزیده مى‏شد، و اگر نظام حاکم نتیجه‏ى انتخابات را زیر سؤال مى‏برد با یک تظاهرات گسترده‏ى مردمى! و حمایت رسانه‏اى غرب، قدرت را در دست مى‏گرفت. از این روش، در صربستان، (5) گرجستان، بلاروس و اوکراین، با موفقیت، استفاده شد (6)
بر این اساس، معتقدیم استعمار فرانو مبتنى بر تبلیغات فریبنده است. عوامل استعمار در این روش جدید، غالبا نمى‏دانند که به نفع دشمن عمل مى‏کنند. بسیارى از آنان بر اساس تصور باطل خود، به نفع کشور و مردم خودکار مى‏کنند. به تعبیر مقام معظم رهبرى:
استعمار فرانو یعنى چه؟ یعنى دستگاه استکبارى کارى کند که عناصرى از ملتى که این مستکبر مى‏خواهد آن را قبضه و تصرف کند، بدون این که بدانند، به او کمک کنند (7)
دکتر محمود احمدى‏نژاد، رئیس جمهور محترم کشورمان، تعریف »استعمار فرانو« را ساده‏تر کرده است. او با تمرکز بر محور اصلى تبلیغات فریبنده‏ى غربى‏ها، که عبارت از دموکراسى به شیوه‏ى غربى است، مى‏گوید:
دموکراسى غربى... یک تاکتیک جدید نو استعمارى، بلکه همان »استعمار فرانو« است (8)
حمید مولانا، استاد ایرانى ارتباطات در امریکا، تعریفى مبتنى بر دانش ارتباطات از استعمار فرانو ارائه داده است. او معتقد است:
»استعمار فرانو«... به معناى کاشتن و پیوند دادن عوامل استعمار در آنها [کشورها] و استفاده از زیرساخت‏هاى ارتباطى است (9)
ایشان در شرح بیشتر تعریف خود، ابزارهاى استعمار فرانو را برشمرده، مى‏نویسد:
استعمار [فرا] نو... امروز بر تسخیر مغزها، بر جنگ‏هاى روانى و بر فن‏آورى‏هاى جدید و [استخدام] واژه‏هاى مطلوب تکیه مى‏کند (10)

تفاوت استعمار فرانو با استعمار نو و کهن

با توجه به آنچه گفته شد، در تفاوت‏هاى »استعمار فرانو« با »استعمار کهنه« و »استعمار نو« مى‏توان به اختصار موارد ذیل را برشمرد:
الف. ابزارها: در استعمار کهن، نقطه‏ى ثقل ابزارها روح سلاح و جنگ استوار بود، در
حالى که ابزار اصلى در استعمار نو، استفاده از عوامل خودفروخته‏ى داخلى است که آگاهانه منافع کشور خود را تقدیم استعمارگران مى‏کنند؛ اما در استعمار فرانو، تأکید بر نیروهایى از درون ملت است که بر اثر تبلیغات مسموم دشمن، فریب خورده‏اند و به تصور خدمت به مردم، ناآگاهانه کشور را به دامن بیگانگان مى‏اندازند. به دیگر سخن، ماهیت تهدیدها در استعمار کهن از جنس سخت بود، در استعمار نو از جنس نیمه نرم، اما در استعمار فرانو از جنس نرم. در این باره، سردار دکتر احمدیان، استاد دانشگاه امام حسین علیه‏السلام مى‏گوید:
در طول تاریخ، تهدیدات به سه دسته تهدیدات سخت که توسط استعمار کهن اعمال مى‏شد، تهدیدات نیمه سخت که توسط استعمار نو اعمال مى‏شود، و تهدیدات نرم که از دوره‏ى استعمار فرانو در سال 1950 شروع شد و در سال 2000 به تکامل رسید، تقسیم‏بندى مى‏شود (11)
ب. زمینه‏ها: استعمار فرانو در هر کشورى قابل اجرا نیست. کشور هدف باید از آزادى بیان نسبى برخوردار باشد و مردم کم و بیش با سواد و نیمه مرفهى داشته باشد تا امکان توفیق نبرد رسانه‏اى دشمن فراهم شود. همچنین شرط است که نفوذ مکتب حاکم بر مردم کم‏رنگ شده باشد و حاکمان کشور مقبولیت مردمى کافى نداشته باشند. کشورهایى که در سال‏هاى اخیر، آماج انقلاب مخملى واقع شدند، این شرایط را کم و بیش در ماه‏هاى منتهى به چنین انقلابى داشتند. حال اگر کشورى در استبداد شدید به سر برد و یا به دلیل بى‏سوادى و فقر بیشتر مردمش امکان موفقیت در نبرد رسانه‏اى وجود نداشته باشد، امکان استعمار فرانو هم وجود ندارد. همچنین است اگر مکتب حاکم و یا رهبران کشورى از محبوبیت بالاى اجتماعى برخوردار باشند. به این دلیل است که استعمارگران در قرن بیست و یکم میلادى، همچنان از روش‏هاى استعمار کهن و یا نو در برخى کشورهاى جهان و منطقه خاورمیانه استفاده مى‏کنند.
ج. هزینه‏ها: هزینه‏ى استعمارگران در استعمار کهن، بسیار بالاست و علاوه بر جنبه‏هاى مالى، باید از جان نظامیان خود هم مایه بگذارند، اما در استعمار نو و فرانو، هزینه‏ها تقلیل مى‏یابند و نیاز چندانى به فداکارى جانى نظامیان نیست. چیزى که هست، در استعمار نو نیاز به عده‏اى خودفروخته از کشور هدف وجود دارد که منافع کشور خود را تقدیم دشمن کنند. چنین افرادى یافت مى‏شوند، اما ممکن است گاه یاغى شوند و بر ارباب بشورند؛ چنان که درباره‏ى صدام حسین شاهد بودیم. در چنین حالتى، آرام کردن اینان گاه نیاز به هزینه‏هاى کلان دارد؛ اما در استعمار فرانو چنین احتمالى اندک است. در این روش، باید رسانه‏هاى دگر اندیش و تفرقه‏انداز را تشویق کرد و چنین کارى براى دشمن، هزینه‏ى چندانى ندارد.
در یک برداشت آزاد از آنچه بیان شد، مى‏توان گفت: »استعمار فرانو« به معناى تسخیر مغزهاى نخبگان یک کشور و سازمان‏دهى آنان در مسیر اهداف استعمارگران از طریق استفاده‏ى فریب‏کارانه از رسانه‏ها است. در این تعریف چند واژه نیاز به توضیح دارند:
1. تسخیر مغزها: مقصود ایجاد نوعى تصویر مطلوب از استعمارگران و اهداف مورد نظر آنان در ذهن مخاطبان است. همچنین باید تصویرى زشت و خطرناک از مخالفان استعمار و اهداف آنان در اذهان مخاطبان ترسیم گردد.
2. نخبگان: مقصود بیست درصد از افراد جامعه هستند که بر دیگر افراد اجتماع تأثیر گذارند؛ مانند استادان و دانشمندان )در همه‏ى رشته‏ها(، دانشجویان، روزنامه‏نگاران، سران اتحادیه‏ها، و هر که به هر دلیلى بر تعدادى از افراد جامعه مؤثر است؛ حتى سران اراذل و اوباش نیز در این ردیف قرار مى‏گیرند.
3. سازمان دهى: استعمار نو سعى دارد از طریق برگزارى گردهمایى‏هاى متعدد و حتى از راه تشویق تشکیل سازمان‏هاى غیر دولتى، طرف‏داران خود را در مسیر نیل به اهداف خویش متحد کند.
4. استفاده‏ى فریب‏کارانه از رسانه‏ها: اصلى‏ترین ابزار استعمار نو براى نفوذ نخبگان یک جامعه، استفاده‏ى فریب‏کارانه از رسانه‏هاست. در این مسیر، تلاش مى‏شود تا چهره‏اى زیبا از استعمار و دل‏دادگان به آنها ترسیم شود و در برابر، چهره‏اى بسیار زشت از مخالفان استعمار ترسیم گردد و اینان براى صلح و امنیت مردم خطرناک جلوه داده شوند.
5. رسانه: مقصود از »رسانه«، هر چیزى است که بتواند پیام‏هاى مورد نظر استعمارگران را به مخاطبان برساند؛ مانند روزنامه‏ها، رادیو، تلویزیون، اینترنت، شبکه‏هاى ماهواره‏اى، نشریات دانشجویى، فیلم‏هاى سینمایى، اعلامیه‏ها و هر چیز دیگرى که حامل پیام باشد.

راهبردهاى کلان استعمار فرانو در مقابل انقلاب اسلامى

با توجه به تعریفى که از »استعمار فرانو« ارائه شد، در ذیل به راهبردهاى کلان آن در مقابل انقلاب اسلامى مى‏پردازیم:

ناتوى فرهنگى

غربى‏ها براى تهدید نرم مخالفان خود و مقابله با تهدیدات نرم جهان اسلام، به صورتى نه چندان مخفى، اتحادیه‏اى از رسانه‏هاى جمعى درست کرده‏اند که خط سیر واحدى را تعقیب مى‏کنند و به صورتى آگاهانه، دفاع از منافع غرب را هدف قرار مى‏دهند. در این باره، مقام معظم رهبرى مى‏فرمایند:
گزارشى از تشکیل »ناتوى فرهنگى« را خواندم... این، بسیار چیز خطرناکى است. البته حالا هم نیست؛ سال‏هاست که این اتفاق افتاده است.
مجموعه زنجیره‏ى به هم پیوسته‏ى رسانه‏هاى گوناگون - که حالا اینترنت هم داخلش شده است و ماهواره‏ها و تلویزیون‏ها و رادیوها - در جهت مشخصى حرکت مى‏کنند تا سررشته‏ى تحولات جوامع را به عهده بگیرند. حالا که دیگر خیلى هم آسان و روراست شده است (12)
سیاست‏هاى ناتوى فرهنگى به شرح ذیل است:
- تخریب روند بیدارى جهان اسلام؛
- دامن زدن به اختلافات شیعه و سنى؛
- ترویج فساد و ابتذال اخلاقى؛
- تبلیغ و ترویج عرفان‏هاى انحرافى و مسلک‏هاى منحط؛
- تخریب باورهاى ملى و دینى؛
- تشویق به تحریم کشورهاى مستقل (13)

عملیات روانى

استفاده از عملیات روانى بر ضد کشورهاى مستقلى مانند جمهورى اسلامى ایران، امرى نیست که تعجب هیچ انسان آگاهى را برانگیزد. عملیات روانى در کتابى که ستاد مشترک ارتش امریکا آن را در سال 2004 با عنوان دکترین عملیات روانى ارتش امریکا انتشار داده، چنین تعریف شده است:
»عملیات روانى« اقداماتى از پیش تعیین شده براى انتقال اطلاعات و شواهد معین به مخاطبان خارجى براى تأثیر گذارى بر احساسات، انگیزه‏ها، اهداف و نهایتا تأثیر گذاشتن بر رفتار دولت‏ها، سازمان‏ها، گروه‏ها و افراد خارجى است. عملیات روانى بخش مهمى از اقدامات گسترده‏ى دیپلماتیک، اطلاعاتى، نظامى و اقتصادى دولت‏هاست (14)
دقت در این تعریف، نشان مى‏دهد عملیات روانى نقش مهمى در اقدامات گسترده‏ى دیپلماتیک، اطلاعاتى، نظامى و اقتصادى دولت امریکا ایفا مى‏کند. این نکته را بیش از همه کسانى که منکر تهاجم و شبیخون فرهنگى دشمن هستند، باید توجه کنند. در این باره برخى از اهداف عملیات روانى امریکا علیه ایران را مى‏توان به شرح ذیل برشمرد:
1. بى‏اعتبار کردن رهبران دینى و انقلابى، به ویژه مغزهاى اصلى تصمیم گیرى در کشور؛
2. ایجاد بدبینى مفرط در مردم نسبت به حکومت و آینده‏ى خود؛
3. ایجاد و گسترش اختلاف بین جناح‏هاى مختلف حاکمیت با یکدیگر و با مردم؛
4. تلاش براى دامن زدن به گرایش‏هاى تجزیه طلبانه در نقاط گوناگون کشور؛
5. گسترش فساد و اعتیاد در جوانان کشور؛
6. ایجاد تصویرى دلفریب از امریکا در اذهان مردم؛
7. بى‏اعتبار جلوه دادن منابع خبرى نظام، به ویژه صدا و سیما؛
8. ایجاد تحیر و سرگردانى ذهنى در بین مردم؛
9. نابود ساختن انگیزه‏ى دفاع از کشور و ناموس در صورت حمله‏ى احتمالى امریکا؛
10. مشغول ساختن ذهن مدیران نظام به مسائل داخلى و منصرف ساختن آنان از تعقیب اهداف جهانى انقلاب اسلامى؛
11. نفوذ در مجامع روشن فکرى و تصمیم سازى نظام؛ مانند دانشگاه‏ها، مطبوعات: مراکز نشر کتاب و فیلم (15)
راهبردهاى رفتارى استعمار فرانو در مقابل انقلاب اسلامى
موارد ذیل بخش‏هایى از رفتار استعمارگران با انقلاب اسلامى را علنى مى‏سازند:

زیبانمایى چهره استعمارگران

استعمار فرانو براى این که چهره‏ى دل‏فریبى از خود بروز دهد، چند اقدام انجام مى‏دهد:
الف. به کارگیرى واژه‏هاى زیبا: استاد حمید مولانا اعتقاد دارد: یکى از بزرگ‏ترین ابزارهاى سلطه‏گرایى و استعمارى غرب بر دنیاى اسلام و شرق، صدور واژه‏ها و مفاهیم ظاهرپسند بوده است. مفاهیمى که کاربرد، و انگیزه‏هاى نهفته در آنها با معناى اصطلاحى و لغوى‏شان، زمین تا آسمان فرق دارد (16)مولانا، به عنوان یک استاد ارتباطات، با اشاره به کاریکاتورهاى موهنى که چندى پیش در برخى رسانه‏هاى غربى نشر یافتند، مى‏نویسد: توجیهى که از سوى دولت مردان و نخبگان غرب و مقلدان آنها در دفاع از این افتضاحات ارائه گردیده، بیش از هر موقع دیگر، ماهیت عناوین مسخ شده‏ى »آزادى بیان«، »جامعه‏ى مدنى« و »دموکراسى« را براى جهانیان آشکار کرده است. این چه نوع منطق و تمدنى است که مى‏خواهد »آزادى بیان« را از طریق اهانت به مقدسات دیگران نشان دهد؟! این چه نوع دیپلماسى عمومى و جامعه و تمدن بین‏المللى است که قدرت‏هاى بزرگ مى‏خواهند مردم یک کشور را علیه دولت و نظام انتخابى آن کشور تحریک کنند؟! این چه نوع آزادى خواهى، کثرت گرایى، تنوع فکر و به قول فرنگى‏ها، »تولرانس« است که متفکران و اندیشه‏هاى انتقادى مورد حمله قرار مى‏گیرند؟! این چه نوع »روابط عمومى« و سازمان و تشکیلاتى است که به جاى محبت و خدمت به مردم و اشاعه‏ى علم و دانش، فقط مواضع سیاسى و منافع مادى خود را در نظر گرفته است و به تفرقه اندازى و کینه‏توزى متوسل مى‏شود؟! (17)
ب. رشوه به رسانه‏ها: رسانه‏ها باید بى‏طرف باشند تا مردم به آنها اعتماد کنند. پول دادن مخفى به رسانه‏ها و استخدام روزنامه نگاران خلاف این اصل است. به نوشته‏ى حمید مولانا، اخیرا بازرس عمومى وزارت دفاع امریکا اعتراف کرد که آن وزارت خانه توسط قراردادى که با بنگاهى به نام »گروه لینکلن« امضا کرده، به طور مخفیانه، روزنامه نگاران و سازمان‏هاى مطبوعاتى و رسانه‏اى عراق را اجیر کرده و با پرداخت پول، کوشش کرده است اخبار مثبت و مورد نظر امریکا و قواى اشغالگر در روزنامه‏ها و سایر رسانه‏هاى آن کشور منتشر شوند. آزادى مطبوعات و استقلال رسانه‏ها یکى از پایه‏هاى اصلى دموکراسى است، ولى در یادداشتى دو صفحه‏اى که وزارت دفاع امریکا منتشر کرده، یادآور شده است که پرداخت پول به روزنامه نگاران به طور مخفى، خلاف قانون نبوده و مغایرتى با دموکراسى و آزادى مطبوعات ندارد! استخدام روزنامه‏نگار مزدور یک روش زشت و استعمارى است، ولى زشت‏تر از آن، قانونى کردن آن است (18)

سیاه نمایى مخالفان استعمار

تلاش فراوانى مى‏شود تا هر که در برابر استعمار فرانو قد علم مى‏کند، به انواع تهمت‏ها متهم گردد و چهره‏اى سیاه و غیر قابل تحمل از او ارائه گردد. در این باره، اقدامات ذیل را به کار گرفته‏اند:
الف. تضعیف رهبرى: مقام معظم رهبرى یک چهره‏ى برجسته در مبارزه با استعمار فرانو است. از این رو، به نظر دشمنان باید تضعیف شود. در یک پایگاه اینترنتى، که مشخص است توسط عوامل استعمار فرانو اداره مى‏شود، با صداگذارى‏هاى ساختگى سخنانى را به مقام معظم رهبرى نسبت داده‏اند که درست خلاف مقاصد ایشان است. اینان در مسیر زشت خود، حتى حریم ادب را هم پاس نداشته‏اند و احمقانه، کلمات رکیکى را نیز در سخرانى‏هاى عمومى ایشان، وارد کرده‏اند. امروزه کسانى که از دانش رایانه سررشته دارند، مى‏دانند که چنین کارهایى چندان دشوار نیست و تنها قدرى بى‏انصافى مى‏خواهد که برخى از دشمنان دین خدا، فراوان از آن بهره دارند. در این بین، دیگر پایگاه‏هاى ضد انقلاب، برخى شبکه‏هاى رادیویى و ماهواره‏اى دشمن نیز با ارائه‏ى تحلیل‏هاى نادرست و شایعات پوچ، سعى دارند اقتدار رهبرى را تضعیف کنند. نمونه‏ى جدید آن، شایعه‏ى بیمارى و درگذشت مقام معظم رهبرى بود که در سال گذشته، در آستانه‏ى محرم پخش گردید. ماجرا به یک سرماخوردگى ساده‏ى ایشان برمى‏گشت که آنان با بزرگ‏نمایى، سعى داشتند قلوب علاقه‏مندان ایشان را متزلزل ساخته، دل‏هاى ضد انقلاب را امیدوار سازند.
ب. تضعیف رئیس جمهور: دکتر احمدى‏نژاد به دلیل ایستادگى در برابر خواسته‏هاى استعمار فرانو، تضعیف مى‏شود و چنین است که - براى مثال - ایشان را به دانشگاه »کلمبیا« در نیویورک براى سخنرانى دعوت کردند، اما مکان ایشان را در زمینه‏اى سیاه و تاریک قرار دادند و در برابر دوربین‏هاى متعدد تلویزیونى، رئیس دانشگاه به جاى عرض خوشامد، قریب نیم ساعت به ارائه‏ى تصویرى سیاه از ایشان پرداخت. البته خداوند کمک کرد و ایشان با بیان دو جمله، آثار سوء سخنان او را خنثا کرد. ایشان گفت: ما عادت داریم وقتى مهمانى دعوت مى‏کنیم، به او احترام مى‏گذاریم، نه این که به او اهانت کنیم. چنین بود که برخى استادان دانشگاه »کلمبیا« در گفت و گو با هیئت ایرانى از رفتار زشت رئیس خود عذرخواهى کردند (19)

فریب افراد ساده‏لوح

برخى از نمونه‏ها عبارتند از:
الف. حسین کاظمینى بروجردى: او، که با سوء استفاده از اعتقادات مردم، خود را مرتبط با امام زمان معرفى کرده بود، پس از دستگیرى، در دادگاه اعتراف کرد که از سوى یکى از عوامل ضد انقلاب خارج کشور فریب خورده است. به گزارش پایگاه مرکز انقلاب اسلامى، حسین کاظمینى بروجردى مدتى پیش با برنامه‏ریزى و حمایت تبلیغاتى رسانه‏هاى خارج از کشور، با ادعاى ارتباط با امام زمان علیه‏السلام، دادن اذکار عجیب به مردم و ادعاى حل مشکلات آنان و ادعاى رهبرى دین سنتى و مکاتبه با سران کشورهاى اروپایى و غربى و همچنین پاپ و مصاحبه با رادیو و رسانه‏هاى خارجى، سعى در ایجاد آشوب و جنجال و بزرگ‏نمایى خود داشت.
وى در ادعاهاى کاذب خود، مدعى شد: نوه‏ى آیة الله العظمى بروجردى است، در صورتى که پس از دست‏گیرى سطح پایین علمى و نسبت واقعى‏اش برملا شد. او شعرها و دعاها را در آهنگ‏هاى گوناگون مى‏خواند و با اظهارات عجیب و غریب، عناصر غیر مذهبى و ناسالم را در اطراف خود جمع کرده بود. وى از خواندن صحیح قرآن و مفاتیح الجنان هم عاجز بود.
اوج فعالیت‏هاى تبلیغاتى کاظمینى بروجردى و همراهانش در مهر 1385 اتفاق افتاد و به سرعت فروکش کرد. در این حال، جرج بوش مدتى پیش در حمایت از - به اصطلاح - آیةالله کاظمینى بروجردى سخنانى در دفاع از آزادى مذهبى و حقوق فردى ایراد کرد.
بروجردى با تکیه بر بیان اغوا کننده‏ى خود، توانسته بود عده‏اى از مردم ساده و ناآگاه را در اطراف خود گرد آورد. وى مدعى رهبرى اسلام سنتى و دین سنتى شده بود. حمایت رسانه‏هاى خارجى و ماهواره‏ها از وى موجب توهم رهبرى و مرجعیت در او شده بود. در این بین، ارتباطات خاص و بعضا مسئله دارى که از آن سوى مرزها با وى برقرار مى‏شد، موجب گردید تا نوعى خودشیفتگى سیاسى و دینى در هدایت یک انقلاب و براندازى جمهورى اسلامى در او ایجاد شود.
او در آخرین جلسه‏ى دادگاه، خود را فریب خورده‏ى ضد انقلاب خارجى دانست و تأکید کرد: علیرضا نورى‏زاده، از ضد انقلابیان مشهور که خود او هم نمونه‏ى دیگرى از خودباختگى است، بارها با وى تماس گرفته و وى را به استقامت دعوت کرده و گفته است: »اگر مدت کمى مقاومت کنى، ناتو به ایران حمله مى‏کند و کار آنها تمام مى‏شود و تو مى‏شوى رهبرى دینى!« حتى خانمى از »سوئد« زنگ زد و ضمن تبریک، گفت: هیچ روحانى به اندازه‏ى تو روى کره‏ى زمین معروف نشده است (20)
ب. مهدى خلجى: به گزارش »باشگاه خبرنگاران«، به نقل از پایگاه‏هاى مخالفان خارج از کشور، مهدى خلجى، از روزنامه نگارانى که امروز در گروه‏هاى ضد انقلاب خارج‏نشین عضویت دارند، درباره‏ى شرح حال خود و دوستانش مى‏نویسد: تقریبا 2 - 3 ماه پیش برگزارى انتخابات مجلس ششم، من از یک روزنامه در ایران بیرون آمدم و پس از آمدن به امریکا، در واشنگتن، فعالیت خود را در یک مؤسسه آغاز کردم و از آنها درخواست کردم که به من بورسیه‏اى بدهند. آدم‏هاى مختلفى در این مؤسسه بودند.
وى افزود: طبیعتا فعالیت‏هاى غیر علنى، تحلیل‏هاى غیر علنى و جلسات مشاوره‏ى غیر علنى با بالاترین مقامات نظام سیاسى امریکا هم داشتیم. افراد گوناگون از ما مشاوره مى‏خواستند. مشاوره به این شکل بود که ما را به جلسه‏اى دعوت مى‏کردند و از ما درباره‏ى وضعیت ایران سؤال مى‏کردند و این که در شرایط کنونى، چه کار مى‏شود کرد و چه کار باید کرد. ممکن است حتى این مشاوره‏ها در سطح وزرا، معاون رئیس جمهور یا مثلا در سطح آقاى جورج بوش باشد.
این عضو گروهک‏هاى ضد انقلاب خارج نشین در پایان تأکید کرد: مطمئنا بدون حمایت خارجى، امکان براندازى حکومت ایران وجود ندارد و باید در چند مرحله، سازمان ملل تحریم‏هاى خود را علیه ایران تشدید کند و روابط دیپلماتیک و تجارى ایران را با کشورها محدود کند (21)
در این باره، گفتنى است: به گزارش خبرنگار بازتاب، خلجى، که همواره تلاش کرده است به واسطه‏ى قریب 5 سال حضور جسته و گریخته در دروس طلبگى، خود را کارشناس مسائل حوزوى جا زند و با کسب عنوان »طلبه‏ى چپ کرده«، خود را در خارج از کشور منحصر به فرد جلوه دهد، در یک اقدام تبلیغاتى، از یک مؤسسه‏ى دست راستى نزدیک به اسرائیل، درخواست کرد: امریکا به ایران حمله کند.
بنابراین، گزارش، فرد مذکور، که زندگى پر فراز و نشیبى! را طى کرده و از قم به تهران و سپس لندن و پاریس و واشنگتن منتقل شده، ابتدا با یکى از دانشجویان جامعةالزهرا علیهاالسلام ازدواج کرد، اما پس از چندى، با حضور در روزنامه‏ى انتخاب از همسرش جدا شد و با دخترى دیگر ازدواج کرد؛ اما پس از آن که به همراه این خانم به بهانه‏ى تحصیل به فرانسه رفت، او را هم طلاق داد و گفته مى‏شود: اکنون با شخص سومى ازدواج کرده است.
فرد مذکور که مدتى را صرف خدمت به دستگاه حکومتى انگلیس کرده است، اکنون کار را به جایى رسانده که حتى حسین درخشان، روزنامه‏نگار خارج نشین هم او را به باد انتقاد گرفته، مى‏نویسد: چندى پیش یک مؤسسه‏ى دست راستى نزدیک به اسرائیل به نام »شوراى سیاست خارجى امریکا« یا »AFPC« مدتى پس از یک نشست یک روزه درباره‏ى »خطر ایران«، فعالیت‏هاى تبلیغاتى را شروع کرد که به مدت یک هفته، مردم امریکا را علیه خطر روزافزون ایران مى‏ترساند. این تبلیغ‏هاى سى ثانیه‏اى یک هفته تمام در شبکه‏هاى CNN و SNBC، هدلاین نیوز، و فاکس نیوز پخش شدند.
در آن همایش )در قالب برنامه‏ى تازه‏ى مؤسسه‏اى به نام »آزادى ایران« برگزار شد( مهدى خلجى به همراه ایلان برمان، پاتریک کلاسن، و جیمز وولسى و چند تن دیگر درباره‏ى خطر روزافزون جمهورى اسلامى و ریشه‏هاى آن براى حضار و خبرنگاران سخن گفتند.
مهدى خلجى در حالى که براى خواندن روان از روى متن ترجمه شده‏ى انگلیسى مقاله‏اش عرق مى‏ریخت، سعى کرد نشان دهد که چرا تغییر سیاسى از درون ایران غیر ممکن است و در نتیجه، امریکا براى از بین بردن تهدید روزافزون ایران بر ضد صلح جهانى، باید از طریق حمله‏ى نظامى یا تحریم اقتصادى و نه مذاکره، رأسا وارد عمل شود (22)
مهدى خلجى منکر این مطلب است؛ مى‏نویسد:
درخشان شاخ‏دارترین دروغ‏هاى عالم را ساخته است تا از نظر خود به وطن خدمت کند. نوشته است: من در دفتر دیک چینى کار مى‏کنم و به دولت امریکا مشاوره مى‏دهم به ایران حمله‏ى نظامى کند. نوشته‏هاى من از قدیم تاکنون گواه آن هستند که من با هر گونه جنگى از سوى هر کشورى علیه هر کشورى مخالفم و کاربرد خشونت را در همه‏ى اشکال آن نفى مى‏کنم. من هرگز با دیک چینى ملاقات نکرده‏ام و هرگز به هیچ دولتى مشاوره نداده‏ام به ایران حمله کند (23)
در بین خوانندگان وى، فردى به نام ناهید سیدى مطالبى نوشته که خواندنى است:
راجع به کدام دروغ حرف مى‏زنى...؟ این که دارى براى »مؤسسه‏ى واشنگتن« کار مى‏کنى؟ این که مؤسسه‏ى واشنگتن رولابى اسرائیل درست کرده؟ این که »مؤسسه‏ى واشنگتن« رسما از تغییر رژیم از ایران و حمله‏ى نظامى و تحریم دفاع مى‏کنه؟ این که خود تو از تحریم اقتصادى بر ضد کشورت دفاع مى‏کنى تا همون بلایى سر ایران بیاد که زمان صدام پس از جنگ اول خلیج فارس اومد؟ این که دفاع تو از تحریم اقتصادى ایران از گرسنگى و بیمارى مردم میلیون‏ها نفر از مردم ایران؟ این که »مؤسسه‏ى واشنگتن« زیر نظر پرل و ولفوویتز و کلاسون و بقیه‏ى جنایت‏کارهایى که مسئول حمله به عراق و قتل عام مردم بى‏گناه عراق بودن، اداره مى‏شه؟ این که تو توى سخنرانى دیک چینى، که توش ایران رو به حمله‏ى نظامى تهدید کرده، توى همین »مؤسسه‏ى واشنگتن« نشستى و براش کف زدى؟ (24)

ترویج اعتیاد

رواج اعتیاد به مواد مخدر امروزه با هدایت پنهان دشمنان انقلاب اسلامى براى نابودى این انقلاب الهى پى‏گیرى مى‏شود. محمد حسنین هیکل، نویسنده‏ى مشهور مصرى، مى‏نویسد: در سال 1980 م، رئیس سازمان اطلاعاتى فرانسه به ریگان، رئیس جمهور وقت امریکا، پیشنهاد داد: سازمان »سیا« به مردم افغانستان کشت مواد مخدر را آموزش دهد تا هم هزینه‏هاى لازم براى جنگ با شوروى )سابق(، که آن زمان افغانستان را اشغال کرده بود، فراهم شود و هم با صدور مواد مخدر به ایران اسلامى و معتاد ساختن جوانان ایرانى، به دشمن دیگر امریکا صدمه زده شود و هم با دود شدن سرمایه‏هاى ایرانیان، اقتصاد این کشور آسیب جدى ببیند. ریگان وقتى این پیشنهاد را شنید، گفت: چه پیشنهاد خوبى! و دستور داد به آن عمل شود (25)

شایعه پراکنى

مهم‏ترین نکته در شایعه این است که موضوع شایعه به گونه‏اى انتخاب شود که ضمن برآوردن هدف طراحان، با زمینه نیز تناسب کامل داشته باشد. اگر با زمینه تناسب نداشته باشد، پراکنده نمى‏شود و اگر با هدف طراح آن ناسازگار باشد، نقض غرض است.
ابزار شایعه گاهى افرادند که دهان به دهان یا از راه تلفن و شب‏نامه آن را منتشر مى‏کنند، و گاهى رسانه‏هاى جمعى‏اند که از شیوه‏هاى خاصى استفاده مى‏کنند تا از پى‏گیرى‏هاى حقوقى در امان باشند.
بعضى راه‏هاى فرار از پى‏گیرى‏هاى حقوقى عبارتند از: ارائه‏ى تحلیل در قالب داستان و لطیفه؛ قرار دادن نام‏هاى داستانى براى شخصیت‏هاى مورد نظر؛ نقل خبر از زبان منابعى که قابل پى‏گیرى نیستند، مثل رادیوهاى بیگانه؛ نقل خبر از زبان منابع غیر موثق و ناشناخته مثل ستون تلفن‏هاى مردم در روزنامه که غالبا بدون نام و نشان هستند. علاوه بر این، مطرح کردن حدس و گمان‏هاى متعدد و پرداختن تفصیلى به موضوع مورد نظر تحت عنوان تحلیل، مطلب نادرستى را عنوان قرار دادن و سپس به صورت ریز در گوشه‏اى تکذیب کردن یا معذرت خواستن، روش‏هاى دیگر شایعه پراکنى توسط رسانه‏هاى گروهى است. چنین است که شایعه را دشمن مى‏سازد، نادان پخش مى‏کند و ساده‏لوح مى‏پذیرد.

بزرگ نمایى و کوچک نمایى

یک مطلب ممکن است واقعیت داشته باشد، اما آن واقعیت باید در زمینه‏ى حقیقى خودش تحلیل و تفسیر شود، اما طراحان عملیات روانى ممکن است آن را از زمینه‏ى اصلى خود جدا و به صورت منفرد، آن را بزرگ یا کوچک کنند و از کاهى، کوه و از کوهى، کاه بسازند. این کار به ویژه در تخریب شخصیت افراد یا ایجاد شخصیت مثبت براى آنها بسیار کاربرد دارد.

ایجاد رعب و وحشت

بسیارى از افراد معمولى جامعه ممکن است از ترس برچسب‏هایى مثل »ضد مردم، انحصار طلب، مخالف ارزش‏هاى دینى، خودفروخته« و یا ترور، خشونت و حذف فیزیکى ساکت شوند یا برخلاف نظر خودشان اقدام کنند (26)

جذب مدیران نظام

تحریک شیطان‏هاى بیرونى دست کمى از شیطان و وسوسه‏ى درون ندارد. بدون تردید، یکى از اهداف عملیات روانى دشمنان انقلاب از بدو پیروزى انقلاب اسلامى تاکنون، تحریک برخى مسئولان و دست‏اندرکاران مشهور نظام بوده است. آنها با پیدا کردن یک نقطه ضعف در شخصیت آدم‏ها، چنان با القائات خود، اندیشه و دل او را در تصرف خود مى‏گیرند که ناخودآگاه تحریک شده، دنبال خط القایى آنان مى‏رود.

مخالفت با فن‏آورى هسته‏اى

تسلط بر فن‏آورى هسته‏اى دروازه‏ى ورود به دانش‏هاى بسیارى است و از نظر دشمنان، ملت مستقلى همچون مردم ایران، که همواره در برابر نیات شوم استعمارگران ایستادگى کرده است، نباید بر چنین فنى، مسلط شود. از این رو، استعمار فرانو به رهبرى امریکا تلاش مى‏کند که از حق مسلم ایران در استفاده از فن‏آورى صلح‏آمیز هسته‏اى ممانعت کند و با حفظ انحصار و برترى خود در خاورمیانه، به استقلال علمى و سیاسى ایران لطمه وارد آورد. به تعبیر استاد حمید مولانا، همان گونه که ملت ایران افزون بر نیم قرن پیش صنعت نفت را ملى کرد و انگلیس را از خلیج فارس بیرون انداخت، امروز نیز باید به توسعه‏ى فن‏آورى هسته‏اى خود ادامه دهد و با حفظ حاکمیت ملى و استقلال خود و با عدالت خواهى، سیاست‏هاى استعمار نو را محکوم کند. علاوه بر آن، امروز ایران در مقایسه با اسفند 1329 شمسى، از هر جهت در موقعیت به مراتب بهترى قرار دارد (27)
پیش‏بینى رفتارهاى آینده استعمار فرانو با انقلاب اسلامى
به نظر مى‏رسد استعمار فرانو بسیارى از رفتارهاى کنونى خود را استمرار خواهد بحشید و یا آن را تشدید خواهد کرد. بدین‏روى، مطابق تحلیل برخى صاحب‏نظران، مى‏توان موارد ذیل را در این زمینه، ذکر کرد:

هتک حرمت مقدسات اسلامى

استعمار فرانو عاجز از مقابله با بیدارى اسلامى، تلاش مى‏کند تا روند اهانت به مقدسات دینى مسلمانان را، که نمونه‏هایى از آن را در ماجراى کتاب آیات شیطانى دیدیم، افزایش دهد. اکنون اگر کسى پیگیر باشد، مى‏تواند نمونه‏هاى بسیارى از این اهانت‏ها را در اینترنت و مطبوعات غربى مشاهده کند. در این باره گفتنى است که به عقیده‏ى سید مرتضى نبوى، قائم مقام دبیرکل جامعه‏ى اسلامى مهندسین، اهانت به پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و انفجار در حرمین عسکریین علیهماالسلام پاسخ استعمار فرانو به بیدارى اسلامى است. او افزود:
اکنون که دنیاى استکبار با بیدارى مسلمان جهان مواجه شده است و مسلمین در صدد احقاق حقوق خود هستند، مقدسات اسلامى این گونه مورد اهانت قرار مى‏گیرد و این نمایانگر عجز و زبونى قدرت‏هاى سلطه‏گر در مقابل بیدارى اسلامى است. (28)

مهار قدرت ایران

از نظر دشمنان، برنامه‏ى هسته‏اى ایران و نفوذ ایران در جوامعى مانند افغانستان، عراق و لبنان باید مهار گردد.

اسب تروا

بازگشایى سفارت امریکا در تهران، تقویت سازمان‏هاى غیر دولتى طرفدار امریکا در ایران و حمایت مستقیم از جنبش طرفدار دموکراسى امریکایى در این زمینه مطرح هستند.

شدت یافتن جنگ روانى

افزایش مراودات رسمى مقامات دولت امریکا با ضد انقلاب داخلى، گسترش برنامه‏هاى رادیو و تلویزیونى »رادیو فردا« و »صداى امریکا«، القاى آستانه‏ى جنگ در اذهان مردم ایران با تبلیغ انجام عملیات نظامى و سرانجام، تمرکز بر نقض حقوق بشر در ایران از محورهاى اصلى این راه‏کار هستند. (29)
در این زمینه تلاش مى‏کنند القا کنند که ایرانى‏ها تلاش دارند بمب اتمى بسازند و این نه تنها براى امنیت و ثبات منطقه و جهان خطرناک است، بلکه موجب تقویت جبهه‏ى تروریست‏ها و جریان بنیادگرایى افراطى در جهان خواهد شد. همچنین سرمایه گذارى در رسانه‏هاى دیدارى و شنیدارى، بنگاه‏هاى تبلیغاتى و خبرى و شرکت‏هاى فیلم سازى براى ارائه‏ى تصویرى سیاه و خطرناک از جمهورى اسلامى ایران براى افکار عمومى جهان، ادامه دارد که آخرین نمونه‏ى آن، ساخت و پخش فیلم ضد ایرانى 300 است. نمونه‏ى دیگر فیلمى تحت عنوان »فرار از تهران« است که توسط شرکت »برادران وارنر« در حال تولید است.
علاوه بر این، استعمار فرانو تلاش دارد تا با ایجاد فضاى رسانه‏اى، درباره‏ى دخالت ایران در عراق و لبنان، این کشور را به عنوان »بزرگ‏ترین مدافع تروریسم« معرفى کند که به عوامل ناامنى در این کشورها سلاح و آموزش نظامى مى‏دهد. (30)

دامن زدن به مطالبات صنفى و اجتماعى

حمایت از اصلاح طلبان و طرح جنبش دموکراسى خواهى و مقوله‏ى »حقوق بشر«، »حقوق زنان« و دامن زدن به مطالبات اجتماعى در جنبش دانشجویى، جنبش کارگرى و اعتراضات صنفى و همچنین سازمان دهى نارضایتى‏ها و نافرمانى مدنى، از طریق مطبوعات و احزاب تقویت خواهد شد.
از این گذشته، استعمار فرانو با راه‏اندازى پایگاه‏هاى متعدد اینترنتى و ارائه‏ى نرم‏افزارهاى جاسوسى به عوامل خود در داخل کشور، کوشش مى‏کند تا ابعاد گوناگون جنگ رسانه‏اى به گونه‏اى اثربخش طراحى و اجرا شوند.
تلاش براى تحلیل مغرضانه از اوضاع داخلى و ایجاد فضاى وحشت‏زا و موهوم از احتمال بروز جنگ، شدت خواهد یافت. علاوه بر این، سوء استفاده‏ى تبلیغاتى از اجراى طرح‏هایى همچون »طرح امنیت اجتماعى« به عنوان محدود کننده‏ى آزادى و حقوق زنان و آزادى‏هاى مدنى و اجتماعى افزایش مى‏یابد.
استعمار فرانو همچنین در جهت تفرقه اندازى و ایجاد تقابل‏هاى سیاسى بین سران ارشد نظام اسلامى و القاى این که جنگ قدرت در جمهورى اسلامى بین چند طیف در جریان است و در نهایت، فلان طیف یا فلان گروه پیروز مى‏شود و یا شکست مى‏خورد، خواهد کوشید. (31)

ارزیابى استعمار فرانو

استعمار فرانو مانند هر پدیده‏ى دیگر سیاسى، از برخى نقاط قوت و ضعف برخوردار است. لازمه‏ى مواجهه‏ى درست با چنین پدیده‏اى شناخت دقیق این نقاط است. ما باید بدانیم دشمن کجا ضعیف است که از همان نقطه بر او بتازیم. چنین کارى امکان برد ما را به شدت افزایش مى‏دهد، در حالى که بى‏توجهى به این امر و از نقاط قوت دشمن، ممکن است منجر به شکست شود.

نقاط ضعف

نقاط ضعف استعمار فرانو عبارتند از:
الف. ضعف در صداقت: دشمن ادعا مى‏کند خودش صادق است و ما دروغگو هستیم، در حالى که واقعیت‏ها چیز دیگرى مى‏گویند. ما باید در تبلیغات خود، با دست گذاشتن بر این واقعیت‏ها، تلاش کنیم به افکار عمومى غرب نشان دهیم که برخى از رسانه‏هاى غرب از صداقت کافى برخوردار نیستند. نمونه‏ى بارز این امر مظلومیت ایران در جریان تهاجم صدام حسین به کشورمان و دفاع برخى رسانه‏هاى غربى از او در آن زمان بود.
ب. ضعف در حقوق بشر: غربى‏ها مدعى اول حقوق بشر هستند، اما واقعیت این است که در بسیارى از موارد، حقوق انسان‏ها را نقض مى‏کنند. ما باید موارد نقض حقوق بشر در غرب، همانند زندان »ابوغریب« عراق، زندان »گوانتانامو« و زندان‏هاى مخفى »سیا« در برخى کشورهاى جهان را همواره روى امواج تبلیغاتى داشته باشیم.
ج. ضعف در اخلاق: استکبار جهانى ما را متهم مى‏کند که به انواع فساد آلوده‏ایم، اما از خود غافل است که غرق در فساد شده و بدتر این، تلاش دارد تا با عادى سازى فساد، این پلیدى‏ها را از راه اینترنت و ماهواره و فیلم‏هاى سینمایى و مجموعه‏هاى تلویزیونى ترویج نماید. ما باید براى افکار عمومى جهان این سؤال را مطرح کنیم که آیا منظور از آزادى، حقوق زن و حقوق بشر، چنین کارهایى است؟ اگر چه باید نام این کارها را نبریم تا اشاعه‏ى منکر نشود.
د. کاهش محبوبیت: امروزه امریکا، که ریاست عالى استعمار فرانو! را بر عهده دارد، به تدریج، در افکار عمومى جهانیان منفور مى‏شود و این را مى‏توان از حجم راه‏پیمایى‏هاى غربیان علیه سیاست‏هاى امریکا و حتى از برخى اظهارنظرهاى مقامات امریکا درباره‏ى اظهار نگرانى از کاهش محبوبیت امریکا درک کرد. سیاست تبلیغاتى ما باید بر این موج عدم محبوبیت دامن بزند.

نقاط قوت

استعمار فرانو نقاط قوتى هم دارد. براى مثال:
الف. تسلط بر رسانه‏هاى اصلى دنیا: بیشتر رسانه‏هاى مطرح دنیا، اعم از خبرگزارى‏هاى مهم، شبکه‏هاى مهم خبرى بین‏المللى، پایگاه‏هاى برجسته‏ى اینترنتى، روزنامه‏ها و نشریات مشهور دنیا در زیر سلطه‏ى شبکه صهیونیستى جهان قرار دارند.
ب. فن‏آورى‏هاى جدید: امروزه مهم‏ترین فن‏آورى‏هاى دنیا در زمینه‏هاى گوناگون علمى و رسانه‏اى در اختیار استعمارگران فرانو قرار دارد. این فن‏آورى‏ها قدرت بالایى در اختیار آنان قرار داده است.
ج. استخدام واژه‏هاى زیبا: استعمار فرانو بخشى از بهترین نویسندگان دنیا را به شیوه‏هاى گوناگون در خدمت دارد تا با به کارگیرى زیباترین واژه‏ها، کار اغفال افکار عمومى جهان را زیباتر انجام دهد.
دشمنان ما از همه‏ى انواع سیاست‏هاى شیطانى سود مى‏برند و برایشان مهم نیست حتى اگر از نوامیسشان تصاویرى مبتذل تهیه شود و در اینترنت توزیع گردد. مهم این است که جوانان جهان جذب مسیرى شوند که آنان مى‏پسندند.

روش‏هاى مقابله با استعمار فرانو

براى مقابله با استعمار فرانو، باید از اراده و ایمان به خدا و قیامت نهایت بهره را گرفت و با هوشیارى، توطئه‏هاى دشمنان دین را تشخیص داد و در سایه‏ى اتحاد ملى و انسجام اسلامى، رخنه‏هاى نفوذ آنان را در عرصه‏هاى گوناگون سیاسى، اقتصادى، فرهنگى و اجتماعى سد کرد. باید از روابط عمومى قدرتمند براى افزایش آگاهى‏هاى مردم بهره برد و سرانجام، ضرورت تولید علم و اندیشه را جدى گرفت. توجه به چند نکته در این زمینه لازم است:

اراده و ایمان

ملت ایران ملت با تجربه‏اى است و مى‏تواند محور یک حرکت عظیم جهانى ضد استعمار فرانو باشد. انجام چنین حرکتى با مقابله‏ى شدید دشمن مواجه مى‏شود. دشمنان راه خدا به آسانى حاضر نیستند از حکومت بر جهان دست بکشند و لذت‏هاى نامشروع خود را فدا کنند. در این مسیر دشوار، همت بلند ضرورتى انکارناپذیر کار است. باید دانست جغرافیاى سیاسى دنیا را اراده و ایمان انسان‏ها در آینده تعیین خواهد کرد. در این باره، مقام معظم رهبرى مى‏فرمایند:
ملت ایران، هم با استعداد است، هم باهوش است، هم مؤمن است و هم تجربه کرده است. ملت‏هاى دیگر تجربه‏ى ملت ما را ندارند. ملت ما مى‏تواند محور یک حرکت عظیم جهانى باشد بر علیه ظلم و نظام استکبارى و نظام ظالمانه و نظام ارباب رعیتى جدید و نوى که امروز مستکبران عالم مى‏خواهند بر دنیا تحمیل کنند. جوان‏ها به این موضوع توجه داشته باشند. هر چه ممکن است، بر آمادگى‏هاى خودتان، بر عمق فکرى خودتان و بر حضور خودتان در میدان‏هاى سیاسى و اقتصادى بیفزایید. طلاب جوان، فضلاى جوان، جوانان دانشجو، جوانان کارگر، جوانان قشرهاى مختلف مردم - چه دخترها و چه پسرها - بدانند که باید در آینده‏ى دنیا نقش ایفا کنند. جغرافیاى سیاسى دنیا را اراده و ایمان انسان‏ها در آینده تعیین خواهد کرد؛ این به عهده‏ى شماست. (32)

هوشیارى

همه‏ى عناصر ملت، به ویژه نخبگان جامعه و کسانى که بر افکار عمومى نفوذ دارند، باید مراقب و هوشیار باشند که توسط دشمن، به اعتیاد فکرى کشانده نشوند و خودزنى نکنند. در این باره، مقام معظم رهبرى مى‏فرمایند:
دیدید که امریکایى‏ها، حتى در کنگره‏شان تصویب کردند که به عناصرى در داخل کشور ما پول بدهند تا براى آنها کار کنند؛ این طور علنى و صریح! این استعمار فرانو است. این، مثل این است که دونده‏اى نتواند بر رقیبش فائق بیاید؛ کارى کند که رقیب، خودزنى کند؛ مثلا وادارش کند که معتاد شود. وقتى طرف معتاد شد، دیگر حال دویدن ندارد؛ به خودى خود به نفع رقیبش کار کرده است. بنابراین، وقتى حال دویدن نداشت، رقیبش برنده مى‏شود. در استعمار فرانو، این کار را مى‏کنند. جوان‏ها خیلى باید هوشیار باشند؛ دخترها خیلى باید هوشیار باشند؛ معلمین و معلمات و پدر و مادرها خیلى باید متوجه و هشیار باشند، بخصوص کسانى که جایگاهى در اشاره به افکار عمومى دارند؛ گوینده‏اند، نویسنده‏اند، اهل هنر و اهل فعالیت گوناگون هستند. (33)

اتحاد و انسجام

از خطرناک‏ترین روش‏هاى دشمن، تلاش براى ایجاد تفرقه است. تضعیف وحدت ملى، ایجاد شکاف بین مردم و مسئولان و ایجاد کدورت و حتى دشمنى بین شیعه و سنى، از راه‏کارهاى مطرح دشمن است که باید با حفظ هوشیارى، اتحاد ملى و انسجام اسلامى را پاس داشت. در این باره، سخن حجةالاسلام محمد محمدى اشتهاردى شنیدنى است. او مثال زیبایى را در باب لزوم وحدت مسلمانان مطرح مى‏کند:
اتحاد و انسجام دانه‏هاى باران باعث ایجاد سدهاى عظیم با آن همه توانایى‏ها شده است. وقتى که دانه‏هاى باران در پرتو وحدت و به هم پیوستگى چنان آثار اعجازآمیز بروز کند، قطعا اتحاد و انسجام مسلمانان آثار و برکات اعجازآمیز بیشترى در پیشرفت اهداف عالى انسانى و جلوگیرى از مقاصد غیر انسانى استعمار خواهد داشت و موجب سربلندى و عزت و اقتدار بى‏نظیر خواهد شد. (34)
همچنین شهید نواب صفوى، از پیشتازان انقلاب اسلامى در دهه‏ى 1320 شمسى، که سخنرانى‏هاى او در سیاسى شدن برخى رهبران امروز انقلاب اسلامى مؤثر بوده است، طى اعلامیه‏اى از همه‏ى مسلمانان امورى را مى‏خواهد که انجام آنها مى‏تواند سبب نجاتشان از دام‏هاى استعمار نو باشد.
از نظر اتمام حجت و مسئولیتى که در پیشگاه خدا داریم، عموم مسلمین صادقى را که احساس درد و مسئولیت مى‏کنند... به عهد و بیعت و پیمان بر سه بنیاد بزرگ زیر دعوت مى‏کنم و خداى عظیم را بر این پیمان شاهد مى‏گیرم و کفى بالله شهیدا:
1. امر به معروف و نهى از منکر در اجراى احکام اسلام؛
2. نجات عموم مسلمین دنیا از ظلم و تجاوز عموم بیگانگان و ستمگران؛
3. اتحاد ملل اسلامى بر مبناى معارف نورانى و احکام ضرورى اسلام که از بذل مال و جان در راه تحقق این سه مقصود بزرگ کوتاهى نکرده و دست قرآن را به این معامله با خدا اجابت نمایید. (35)

مراقبت

دشمن تلاش بسیار دارد تا با ایجاد رخنه‏هاى فرهنگى، سیاسى، اجتماعى، امنیتى و اقتصادى، در جامعه‏ى ما نفوذ کند و سلطه‏ى اهریمنى خویش را مستحکم سازد. باید مراقب تلاش‏هاى دشمن بود و اجازه‏ى رخنه نداد. به فرموده‏ى مقام معظم رهبرى:
دشمن را نباید فراموش کرد. از دشمنى دشمن نباید غافل شد. امیرالمؤمنین علیه‏السلام در نهج‏البلاغه فرمود: »و من نام لم ینم عنه.« اگر شما در جبهه‏ى نبرد خوابتان برد، معنایش این نیست که سرباز خط مقابل هم خوابش برده؛ نه، او بیدار است؛ منتظر است شما خوابتان ببرد تا بر سر شما بتازد. در میدان نبرد، کارزار همیشه نظامى نیست؛ گاهى سیاسى است؛ گاهى هم فرهنگى است. دشمن سعى مى‏کند رخنه ایجاد کند؛ چشم‏ها را باید باز نگه داریم؛ نقطه‏ى رخنه را ببینیم و مراقب باشیم این رخنه توسعه پیدا نکند. باید جلوى رخنه‏هاى فرهنگى و سیاسى را بگیریم.

روابط عمومى قدرتمند

نبرد رسانه‏اى دشمن و تلاش او براى استخدام واژه‏هاى زیبا در جهت مقاصد پلید، که نمادى از آن را مى‏تواند در روابط عمومى‏هاى مطلوب غرب مشاهده کرد، این ضرورت را پدید آورده است که براى داشتن یک روابط عمومى قدرتمند، باید کوشید و فرصت را از دست نداد. در نظام اسلامى و هر نظام دیگرى، که قصد مقاومت در برابر استعمار فرانو را داشته باشد، آگاه‏سازى مردم ضرورتى انکار ناپذیر است. در این باره، مقام معظم رهبرى مى‏فرماید:
نظام مردمى - که مردم در بافت اصلى آن دخالت دارند - مستغنى از آگاهى مردم نیست. باید مردمش را آگاه کند؛ باید به آنها قوت تحلیل بدهد و باید آنها را از آگاهى‏ها و معلومات لازم و مفید و معرفت لازم سرشار کند. (36)
حمید مولانا، استاد علم ارتباطات، براى داشتن یک روابط عمومى پایدار و نوآور، شش محور اصلى و کاربردى را پیشنهاد مى‏کند:
1. اعتماد سازى و وحدت؛
2. مردم دارى و انتقاد پذیرى؛
3. خدمت گرایى و رفاه گسترى؛
4. عدالت سرورى و فساد ستیزى؛
5. قانون گرایى و اخلاق محورى؛
6. اطلاع رسانى و روشنگرى؛
هر یک از این شیوه‏ها اصل و متمم دارد؛ مثلا، »مردم دارى« و »انتقاد پذیرى« متمم آن است؛ نیز خدمت گرایى اصل و »رفاه گسترى« متمم آن است. (37)

تولید علم و اندیشه

جهاد آینده جهان علم و اندیشه است. هر که بیشتر بداند و آن را بهتر کاربردى سازد، قوى‏تر است. اسلام دین برتر خداست و ما مؤمنان باید تلاش کنیم با تقویت علم و اندیشه، چنان کنیم که میهن اسلامى‏مان در سطح جهان، نه فقط حرفى براى گفتن داشته باشد، بلکه از پیشتازان علم بشرى باشد و خدمات بزرگى به اسلام و انسانیت انجام دهد. به تعبیر استاد حمید مولانا:
لازمه‏ى دوراندیشى در رشته سیاست، ارتباطات و رسانه‏ها، تولید اطلاعات و دانش بومى و مستقل خودمان است. (38)

روش‏هاى دیگر

براى مقابله با اقدامات دشمن، شایسته است کارهاى دیگرى نیز صورت پذیرد؛ مانند:
- انتشار نکات مثبت از زندگى خصوصى رهبران مذهبى بین مردم؛
- نشر احادیثى که بر اهمیت احترام و محبت عالمان دینى تأکید دارند؛
- تشدید مجازات کسانى که از راه توزیع تصاویر و فیلم‏هاى مستهجن زندگى مى‏کنند؛
- تلاش جدى براى کاهش مشکلات معیشتى مردم؛
همچنین باید از انجام برخى امور پرهیز کرد؛ نظیر:
- بدبینى به رهبران روحانى نظام اسلامى؛
- باور کردن شایعات دشمن؛
- نقل شایعات، داستان‏ها و لطیفه‏هاى مخرب؛
- ترک بى‏دلیل نمازهاى جمعه و جماعت.

نتیجه گیرى

استعمار فرانو با تکیه بر جنگ رسانه‏اى و عملیات روانى، سعى دارد تا بخشى از مغزها را در کشورهاى هدف چنان تحت سلطه قرار دهد که نادانسته در خدمت استعمارگران درآیند و به تصور خدمت، خیانت کنند. در این نوع استعمار، سعى مى‏شود چهره‏ى مطلوبى از استعمارگران ساخته شود و در برابر، چهره‏اى خشن و بى‏منطق از مخالفان استعمار ارائه گردد. همچنین تلاش مى‏شود تا با ترویج پنهان انواع مواد مخدر و ابزارى که جوانان را به سمت ابتذال سوق مى‏دهند، توان اندیشه مستقل و مقاومت را از جوانان کشورهاى هدف سلب کنند.
براى مقابله با استعمار فرانو، باید از اراده و ایمان سود برد و با هوشیارى و مراقبت، به دشمن اجازه‏ى رخنه در هیچ زمینه‏اى، به ویژه در ابعاد سیاسى و اقتصادى، نداد. ضرورى است از اتحاد ملى و انسجام اسلامى به دقت پاس دارى شود و با تولید علم و اندیشه و ایجاد یک روابط عمومى قدرتمند، براى افزایش آگاه سازى توده‏ها، توطئه‏هاى دشمنان ناکام گردد.

پی‌نوشت‌ها:

1- فوق لیسانس علوم سیاسى دانشگاه تهران.
2- www.khamenei.ir.
3- Ibid.
4- سوروس در اصل، یک یهودى مجارستانى است که در سال 1930 در بوداپست دنیا آمد. او در سال 1947 به غرب گریخت. در دانشگاه لندن، درس اقتصاد خواند و بسیار تحت تأثیر اندیشه‏هاى کارل پوپر قرار گرفت. وى در سال 1956 به امریکا رفت و از طریق معاملات ارز، ثروت هنگفتى اندوخت.
سوروس »مؤسسه‏ى جامعه باز« )Open Society Institute( را در سال 1979 در نیویورک ایجاد کرد. امروزه او شبکه‏اى از این قبیل مؤسسات را در سرتاسر اروپاى مرکزى و شرقى، شوروى سابق و اوراسیاى مرکزى و همچنین افریقاى جنوبى، گواتمالا و ایالات متحده دارد. او همچنین کتاب‏هایى نیز در زمینه‏هاى گوناگون سیاسى و اقتصادى چاپ و منتشر کرده است. او همچنین مؤسساتى همچون »بنیاد ملى براى دموکراسى« )National Endowment for Democracy( و »مؤسسه‏ى خانه‏ى آزادى« )Freedom House( را نیز زیر نظر دارد.
http:// mehrabeandishe. blogfa.com
5- در صربستان، به دلیل روابط خصمانه، انجام چنین کارى از سوى کشور همسایه، مجارستان، صورت گرفت
6- خلاصه‏اى از مقاله‏ى »امریکا پشت آشوب کیف است«، نوشته‏ى یان تراینور، در روزنامه‏ى گاردین به تاریخ 26 نوامبر 2004 به نقل از: www.edalat.net.
7- www.khamenei.ir.
8- http://president.ir.
9- http:// www.sobhesadegh.ir.
10- http:// www.sobhesadegh.ir.
11- www.mehrnews.com.
12- www.tebyan.net.
13- Ibid.
14- کتاب‏خانه‏ى دیجیتالى did، 12 اردیبهشت 1384، هاتف نیور.
15- امریکا و گفتمان استکبارى، ص 94 - 95.
16- www.keyhannews.ir
17- Ibid.
18- www.keyhannews.ir.
19- سردار بهمن کارگر، رئیس سابق اداره‏ى نظام وظیفه، که در این سفر همراه رئیس جمهور بوده، خاطرات زیبایى را در گفت و گو با کیهان بیان کرده است. گزارش از آن را در نشانى ذیل بخوانید:www.asriran.com.
20- http://bavanatasami.blogfa.com.
21- www.sepehrnews.ir.
22- سایت بازتاب، 11 فرودین 1386.
23- www.iranian.com.
24- همان.
25- همشهرى.
26- ر. ک: تبلیغات و جنگ روانى، محمد کاویانى.
27- www.keyhannews.ir.
28- Ibid.
29- معارف
30- به نقل از شبکه‏ى خبر دانشجو
31- www.aftab.ir
32- www.khamenei.ir
33- Ibid
34- www.taghrib.ir
35- کیهان، به نقل از: www.navabsafavi.com
36- بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار با مدیران و مسئولان مطبوعات کشور، 13 اردیبهشت 1375
37- www.keyhannews.ir
38- Ibid